اخبار و مقالات

  • 1161
  • 1400/06/08
  • 1175
پارچه دیواری: نگاهی دقیق به مشخصات فنی، نصب، نگهداری و مزایای پارچه دیواری

پارچه دیواری: نگاهی دقیق به مشخصات فنی، نصب، نگهداری و مزایای پارچه دیواری

پارچه دیواری یا کاغذ دیواری پارچه‌ای اغلب در ذهن شما سطحی لطیف و مخملی، شیک و لوکس و البته اشتیاق لمس کردن را تداعی می‌کند. اما جالب است بدانید که پارچه دیواری به علت جنسی که دارد اتمسفر و حال و هوای محیط را هم دلچسب می‌کند. ظاهری چشم‌نواز و زیبای پارچه دیواری هر بیننده‌ای را وسوسه می‌کند که ظرافت و رنگ‌های آن را از نزدیک ببیند و لمس کند.

پارچه‌های دیواری از نظر ساختار و جنس به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. تنوع طرح و رنگ بسیار خوبی دارند و مانند هر محصول دیگر دارای محاسن و معایبی هستند که شما پیش از خرید لازم است بدانید. همچنین نکاتی در مورد نصب، نگهداری و نظافت کاغذ دیواری پارچه‌ای را برایتان خواهم گفت. سعی می‌کنم تمام موارد و مشخصات مربوط به آن را بررسی کنم تا شما شناخت کافی از جزئیات این دیوار پوش پارچه‌ای پیدا کنید.

پارچه دیواری چیست

کاغذ دیواری پارچه‌ای یک دیوارپوش از جنس پارچه است که دولایه دارد. لایه زیرین (carrier layer) که در دوام و پایداری پارچه دیواری نقش تعیین کننده‌ای دارد و به طور معمول از جنس کاغذ نانوون(غیربافته) و یا کاغذ ساده است. لایه دوم از جنس الیاف پارچه‌ای طبیعی و یا مصنوعی دوست‌دار محیط زیست است که بر روی زیر لایه کاغذی روکش و یا چسبانده می‌شود.

تولید پارچه دیواری نیاز به دانش و تکنولوژی کافی و یک کارنامه موفق در صنعت نساجی و کاغذ دیواری دارد. برند آلمانی پارچه دیواری راش تکستایل (rasch textile)، آساندروس بلژیک (Asanderus)، برند ایتالیایی پارچه دیواری پورتوفینو (portofino) و برند بلژیکی امکسکو (omexco) برندهای معتبر در دنیا هستند.

 

جنس پارچه دیواری

 

نکته مهم: پارچه دیواری استاندارد زیر لایه کاغذی را حتما دارد. این لایه، اول تاثیر مستقیم در کیفیت کاغذ دیواری پارچه‌ای دارد. دوم از نفوذ چسب به الیاف پارچه‌ای جلوگیری می کند و سوم کیفیت و نحوه نصب را تعیین می‌کند. برخی محصولات به عنوان پارچه دیواری ارائه می‌شوند که فاقد این لایه هستند. هر اسمی می‌توانند داشته باشند اما قطعا پارچه دیواری استاندارد نیستند.

انواع پارچه دیواری از نظر جنس الیاف پارچه

در تولید کاغذ دیواری پارچه‌ای همانطور که به آن اشاره کردم از دونوع الیاف طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کنند. الیاف طبیعی مانند جوت(کنف هندی)، کتان، پشم و ابریشم و الیاف مصنوعی با منشا طبیعی مانند ویسکوز و ریون  و با منشا شیمیایی مانند وینیل و پلی استر متداول‌ترین الیاف مورد استفاده هستند.

جوت(Jute)

الیاف جوت یا کنف هندی از گیاهی به نام چَتایی به دست می‌آید. این فیبر طبیعی تجزیه‌پذیر است و جذب آب بالایی دارد. جوت کشش و دوام خوبی دارد و در برابر پارگی مقاوم است. رنگ طبیعی جوت قهوه ای با یک درخشندگی طلایی است.

کتان (Linen)

الیاف کتان از گیاهی به همین نام (Flax) بدست می‌آید. کتان بسیار محکم، بدون پرز و ضد باکتری و الکتریسیته ساکن است. رنگ طبیعی کتان مات است. (آلبوم پارچه دیواری کتانی Pure Linen)

ابریشم (Silk)

ابریشم یک فیبر طبیعی است که از پیله کرم ابریشم تولید می‌شود. ابریشم بسیار نرم و براق و بسته به نوع آن سبک و محکم است.

ویسکوز(Viscose)

ویسکوز یک الیاف نیمه مصنوعی با منشا طبیعی است که از آن به عنوان ابریشم مصنوعی نیز یاد می‌شود. ویسکوز بسیار نرم و سبک است و قابلیت تنفس دارد. (آلبوم پارچه دیواری مخمل Mondaine و پارچه دیواری Home و Mirage)

ریون (Rayon)

در آمریکا ابریشم مصنوعی را ریون می‌نامند. این الیاف بسیار نرم و شبیه پنبه است و مانند آن قابلیت تنفس دارد.

وینیل (Vinyl)

وینیل یک الیاف مصنوعی است که ضد آب و در برابر آتش‌سوزی و نور خورشید مقاوم است. این الیاف دوام خیلی خوبی دارد. (آلبوم کاغذ دیواری پارچه ای Samarkanda)

دانستن جنس الیاف پارچه دیواری به دو دلیل دارای اهمیت است که شما باید هنگام خرید بدانید و حتما از فروشنده بپرسید. دلیل اول تاثیر آن بر انتخاب محل مناسب برای نصب است. به طور کلی پارچه دیواری از الیاف طبیعی برای فضاهای کم تردد مانند پذیرایی و با الیاف مصنوعی برای محیط‌هایی پر تردد مانند نشیمن مناسب است. دوم برای نگهداری و نظافت دانستن نوع الیاف مهم است.

 

پارچه دیواری

 

طرح‌ها و رنگ‌های متداول پارچه دیواری

کاغذ دیواری پارچه‌ای در طرح و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود. اما شاخص ترین طرح‌های پارچه دیواری که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • الگوهای باروک که یک منبع طراحی بی‌پایان هستند
  • طرح‌های گلدار مانند گل‌ها، شکوفه‌ها و شاخ و برگ‌ها
  • پارچه دیواری ساده
  • الگو راه راه
  • طرح‌های مدرن مانند نقوش انتزاعی و الگوهای هندسی

محبوب‌ترین رنگ‌ها در کاغذ دیواری پارچه‌ای رنگ‌های طبیعی هستند. رنگ‌هایی مانند بژ، کرم، قهوه‌ای روشن و یا تیره که حس طبیعت را القا می‌کنند.

اما در کنار این رنگ‌ها خاکستری، سفید، مشکی، قرمز و آبی هم بسیار پرکاربردند. هر کدام از این رنگ‌ها می توانند ظرافت‌ها را به نمایش بگذارند.

ویژگی‌های مهم پارچه دیواری

دیوارپوش پارچه‌ای به علت جنس مواد اولیه طبیعی به کار رفته در آن چند ویژگی دارد که آنها را کاملا از کاغذ دیواری ها متفاوت می‎کند.

  • پارچه دیواری طول عمر بالایی دارد. با نگهداری مناسب حداقل 15 سال شکوه اولیه خود را حفظ خواهد کرد.
  • پارچه دیواری به علت خصوصیت ذاتی خود عایق حرارت و صدا هستند. تراکم پارچه، وزن، ضخامت و لایه کاغذی میزان آن را تعیین می‌کنند.
  • پارچه دیواری رطوبت هوا را جذب می‌کند و تاثیر مثبتی بر کیفیت هوای محیط می‌گذارد. این ویژگی در اتاق خوابها و یا اتاق‌های هتل احساس خوشایندی به همراه دارد.
  • پارچه دیواری نسبت به کاغذ دیواری قیمت بیشتری دارد. قیمت پارچه دیواری متاثر از عواملی مانند کیفیت مواد اولیه، میزان تراکم پارچه، نخ، الیاف و تارها و همچنین فرآیند پیچیده تولید آن است. 
  • پارچه دیواری به طور طبیعی احتراق را به تاخیر می‌اندازد و از آسیب جدی در هنگام آتش سوزی جلوگیری می‌کند و در صورت شعله ور شدن خود به خود خاموش می‌شود. (اکثر محصولات برندهای معتبر استانداردهای اروپا و آمریکا را در برابر آتش سوزی دارند. دارای روکش مخصوصی هستند که در مقابل آتش مقاومند)
  • پارچه دیواری گرد و غبار را جذب می‌کند و این برای افرادی که به گرد و غبار آلرژی دارند مناسب نیست.
  • پارچه دیواری بوها را جذب و برای مدتی آنها را حفظ می‌کند. البته بو پس از مدت کوتاهی مانند سایر منسوجات از بین می‌رود.

نصب و نگهداری پارچه دیواری

پارچه دیواری لزوما برای نصب نیاز به چسب مخصوص ندارد و با چسب‌های متداول می‌توان آنها را بر روی دیوار نصب کرد. فقط برای برخی از انواع آنها که الیاف پارچه به صورت تار بر روی لایه زیرین روکش شده است باید از چسب مخصوص استفاده کرد.

مقاله مرتبط: اهمیت زیرسازی دیواری گچی برای نصب کاغذ دیواری

زیر لایه کاغذی نحوه چسب زدن را تعیین می‌کند. اگر لایه زیرین کاغذ نانوون باشد چسب بر روی دیوار زده می‌شود. و اگر کاغذ معمولی باشد باید چسب به پشت پارچه دیواری زده و بعد بر روی دیوار نصب شود.

نگهداری و نظافت با توجه به جنس و احتمال سایش بیشتر، اهمیت فراوانی دارد. حتما بسته بندی پارچه دیواری را بخوانید و یا از فروشنده بپرسید تا شما را بهتر راهنمایی کند.

اما به طور کلی در تمیز کردن پارچه دیواری باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برای نظافت گرد و خاک از یک گردگیر پَر می‌توانید استفاده کنید
  • لکه‌های تازه را بلافاصله با یک پارچه خشک به آرامی پاک کنید
  • اگر لکه خشک شده باشد ابتدا کمی آنرا مرطوب و سپس پاک کنید
  • از مواد شوینده مناسب برای منسوجات فقط برای لک‌های خیلی قوی استفاده کنید
  • نظافت پارچه دیواری را باید بدون رطوبت انجام دهید چون قابل شستشو نیستند. ( پارچه دیواری‌های برخی برندها مانند راش تکستایل قابلیت شستشو متوسط دارند و می‌توانید آنها را با پارچه نمدار تمیز کنید)
  • معمولا برای پارچه دیواری خشکشویی توصیه می شود

 

مزایای پارچه دیواری

 

کاغذ دیواری پارچه‌ای را می‌توانید به روش‌های مختلفی استفاده کنید. می‌توانید از ترکیب آن و رنگ و یا از کاغذ دیواری‌های نانوون به عنوان مکمل استفاده کنید. می‌توانید بر روی یک دیوار و یا درون قاب و یا حتی به عنوان یک تابلو از زیبایی‌های آن لذت ببرید. این کاملا به انتخاب سبک طراحی، سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

 

پارچه دیواری دارای جزئیات زیادی است اما توضیحات لازم و کاربردی که پیش از خرید و یا بعد از نصب آن باید مورد توجه قرار گیرد را برای شما عنوان کردم. فکر می‌کنم اگر دانسته‌های ما درباره هر محصول کافی باشند و جزئیات بیشتری از آنها بدانیم انتخاب‌های ما دقیق‌تر، نگهداری از محصول بهتر و رضایت ما در استفاده از آن بیشتر خواهد بود.

 

 

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.