اخبار و مقالات

  • 1160
  • 1400/04/31
  • 1707
چرا زیرسازی پیش از نصب کاغذ دیواری مهم است

راهنمای زیرسازی دیوار برای نصب کاغذ دیواری

چرا زیرسازی پیش از نصب کاغذ دیواری مهم است

نویسنده: میلاد یزدانی

 

اگر می‌خواهید در آینده نزدیک با استفاده از کاغذ دیواری جلوه‌ای تازه به دیوارهای خانه خود ببخشید، بهتر است که قبل از آن در مورد زیرسازی دیوارهای گچی (و یا دیگر دیوارها با پوشش سطح متفاوت) و فراهم کردن شرایط مناسب برای اجرا و نصب آن بیشتر بدانید و اقدامات لازم را انجام دهید تا از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است نتیجه کار را تحت شعاع قرار دهد جلوگیری کنید.

بارها از برخی مشتریان که فرصت گفتگوی بیشتری با یکدیگر داشته‌ایم شنیده‌ام که از خرید و نصب کاغذ دیواری در گذشته تجربه خوبی نداشته‌اند. اکثر آنان از عدم آگاهی کافی نسبت به زیرسازی دیوار پیش از نصب کاغذ دیواری می‌گویند و اینکه فروشنده هم آنها را به طور کامل راهنمایی نکرده است. و هنگامی که می‌شنوند که ما در صورت بروز هرگونه مشکل در نصب کاغذ دیواری به مدت ده سال آن را رایگان برطرف خواهیم کرد، در ابتدا کمی متعجب می‌شوند و البته پس از شنیدن توضیحات کافی خیالشان راحت می‌شود. باید به همان میزان که در انتخاب به طرح و جنس کاغذ دیواری و همچنین مشخصات فنی آن توجه می‌کنیم، به آماده‌سازی سطحی که کاغذ دیواری روی آن نصب خواهد شد هم اهمیت دهیم.

زیرسازی برای نصب کاغذ دیواری

دیوار صاف، خشک و تمیز یک سطح مناسب برای نصب کاغذ دیواری است. حتما هنگام خرید کاغذ دیواری اطلاعات لازم از دیوارها را در اختیار فروشنده و یا نصاب قرار دهید تا نسبت به برطرف کردن مواردی که به نصب کاغذ دیواری آسیب وارد می‌کنند برنامه ریزی و هماهنگی لازم را انجام دهند. مواردی مانند صاف بودن سطح دیوار، وضعیت دیوار که آیا گچ است، رنگ شده است و یا کاغذ روی آن قرار دارد.

ایرادات نصب کاغذ دیواری روی سطح نامناسب

  1. مشخص بودن درز کاغذ دیواری

  2. مشخص بودن موج و برآمدگی دیوار بعد از نصب کاغذ دیواری

  3. جدا شدن کاغذ دیواری از دیوار

  4. سوراخ شدن کاغذ دیواری بر اثر وجود فرورفتگی در دیوار

  5. مشخص بودن رنگ دیوار یا لکه‌های رنگ و نقوش احتمالی در زیر کاغذ دیواری

احتمالا برخی از این ایرادات را دیده‌اید. جنس کاغذ دیواری، مهارت نصب، چسب کاغذ‌دیواری، چسب چوب و یا پرایمر که در مرحله نهایی و پیش از نصب استفاده می‌شوند در بروز برخی از این اشکالات تاثیر دارند. اما علت اصلی عدم آماده‌سازی مناسب دیوار است. به طور اساسی چطور می‌توان از بروز این ایرادات جلوگیری کرد تا با گذشت زمان کاغذ دیواری همچنان کیفیت اولیه خود را داشته باشد.

آماده‌سازی دیوار پیش از نصب کاغذ دیواری

برای جلوگیری از اشکالاتی اینگونه باید دیوارها و سطوح را پیش از نصب کاغذ دیواری با دقت بررسی کنید و نکات زیر را بر طرف نمایید. به یاد داشته باشید که دیوارها باید صاف، خشک و تمیز باشند.

  • بررسی صاف بودن سطح دیوار

دیوار با سطح صاف از مشکلات بسیاری پس نصب کاغذ دیواری جلوگیری خواهد کرد. برای داشتن سطحی صاف به بتونه‌کاری نیار دارید. همچنین باید درزها، تَرک‌ها و یا خرابی‌هایی که بر اثر رطوبت بوجود آمده‌اند را کاملا بتراشید و مجددا گچ یا بتونه کنید.

سوراخ‌های ایجاد شده روی دیوار نیز باید با بتونه و یا گچ پر شوند که دیوار با سطحی کاملا صاف و یک‌دست برای نصب کاغذ دیواری آماده باشد.

زیرسازی دیوار برای نصب کاغذ دیواری

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید موج‌های روی دیوار است. برخی از دیوارها به علت عدم گچ‌کاری مناسب دارای موج هستند. در صورتی‌که این موج ها خیلی زیاد باشند دیگر با بتونه‌کاری برطرف نمی‌شوند و  دیوار باید دوباره گچ‌کاری شود. و یا از کاغذ دیواری روشن استفاده کنید تا کمی از دیده شدن این موج‌ها بکاهید که البته راه‌حل مناسبی نیست.

  • بررسی نوع پوشش دیوار

برای نصب کاغذ دیواری شما از چسبی استفاده می‌کنید که برپایه آب است. پس باید اقدامات لازم را برای رنگ و یا موادی که با خیس شدن و رطوبت از دیوار جدا می‌شوند، انجام دهید.

 بهترین دیوار برای نصب کاغذ دیواری دیوار گچی بدون رنگ است. در صورتی‌که دیوار از پیش با رنگ پلاستیک یا اکریلیک پوشانده شده باشد برای جلوگیری از جدا شدن کاغذ دیواری پس از نصب، نیازمند بتونه است. برای چنین سطوحی باید از بتونه روغنی مات استفاده کرد. همچنین اگر در حال حاضر کاغذ دیواری روی دیوار وجود دارد باید پیش از نصب کاغذ دیواری جدید آنرا از دیوار جدا کنید و دیوار را بررسی نمایید.

این اقدامات تا حدودی از نمایان شدن درز کاغذ دیواری و همچنین از جدا شدن آن بعد از نصب جلوگیری می‌کنند.

  • بررسی وجود لک و یا رنگ تیره روی دیوار

اگر بر روی دیوار لکه‌های رنگ وجود دارد و یا کل دیوار با رنگ تیره پوشیده شده است باید سطح دیوار را مجددا با رنگ سفید رنگ‌آمیزی کنید تا از دیده شدن آنها پس از نصب کاغذ دیواری پیشگیری نمایید.

کاغذ دیواری با بهترین کیفیت و زیباترین طرح اگر درست و اصولی نصب نشود آنچنان که باید نظر شما را جلب نخواهد کرد. پس اهمیت این موضوع و مواردی که ذکر کردم را به یاد داشته باشید تا نتیجه کار همراه با رضایتمندی کامل شما باشد. 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.