اخبار و مقالات

  • 1154
  • 1399/11/20
  • 1409
انواع مختلف جنس کاغذ دیواری

انواع مختلف جنس کاغذ دیواری

کاغذ دیواری با قدمتی طولانی بدون شک یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی داخلی است. تنوع فراوان در طرح، بافت، رنگ و همچنین جنس باعث استفاده روزافزون از آن شده است. امروزه با توجه به تنوع جنس کاغذ دیواری می‌توان از آن‌ها در تمام فضاهای خانه از اتاق‌ها تا پذیرایی و آشپزخانه استفاده کرد.

در گفتگو با مشتریان سوال پرتکراری که همیشه با آن مواجه هستم در مورد جنس کاغذ دیواری، قابلیت شستشو و دوام کاغذ دیواری است. تمام این موارد دارای اهمیت هستند و باید به آنها توجه شود. اما نکته مهم دیگری که وجود دارد موقعیت دیوار مورد نظر برای نصب کاغذ دیواری است. هر قسمت از محیط خانه اولویت‌ها و معیارهای خاص خود را دارد که ابتدا باید به آن‌ها توجه شود.

انواع جنس کاغذ دیواری

به عنوان مثال برای کاغذ دیواری انتخاب‌شده در اتاق کودک معیار اصلی استانداردهای آن است که برای سلامت کودک شما مضر نباشد و قابلیت شستشو و یا دوام کاغذ دیواری در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. و یا اولویت اصلی برای کاغذ دیواری که در سرویس بهداشتی و آشپزخانه نصب می‌شود مقاومت در برابر رطوبت و قابلیت شستشوی آن است.

در مقاله "روش‌های مختلف چاپ کاغذ دیواری" به طور مختصر روند تولید کاغذ دیواری را شرح دادم. در این مطلب انواع کاغذ دیواری از نظر جنس را ساده و مختصر بیان خواهم کرد تا با ویژگی‌های مهم آن‌ها بهتر آشنا شوید.

کاغذ دیواری سنتی (Traditional Wallpaper)

کاغذ دیواری با جنس کاغذ تک یا دو لایه، قدیمی‌ترین نوع کاغذ دیواری است که برای سالیان طولانی در قسمت‌های مختلف خانه‌ها از آنها استفاده می‌کردند. قابلیت شستشو پایین، تغییر رنگ در برابر تابش آفتاب و همچنین قابلیت کشسانی کم استفاده از آن را در سال‌های اخیر محدود کرده است.

 اما با توجه به اینکه از مواد اولیه کاملا طبیعی ساخته می‌شوند و سازگار با محیط زیست هستند برای استفاده در اتاق کودکان گزینه اصلی و محبوبی به‌شمار می‌آیند.

کاغذ دیواری وینیل (Vinyl Wallpaper)

معروف‌ترین و پر‌کاربردترین نوع کاغذ دیواری است که به خاطر فواید بسیاری که دارد تقریبا در هر مکانی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. لایه زیرین کاغذ دیواری وینیل از جنس کاغذ یا الیاف مصنوعی است که یک لایه  پلاستیکی از جنس وینیل روی آن را می‌پوشاند. ویژگی‌هایی مانند قابلیت شستشو بالا، مقاومت خوب در برابر نور خورشید و عمر مفید طولانی باعث می‌شود که حتی در آشپزخانه و حمام هم بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

در مقابل این ویژگی‌های مثبت باید اشاره کنم که این نوع کاغذ دیواری اجازه نفس کشیدن به دیوارها را نمی‌دهد. به علت وجود مواد شیمیایی و همچنین متصاعد شدن بخارات سمی در بعضی از تولیدات، استفاده از آن‌ را برای اتاق‌خواب و مخصوصا اتاق کودکان و به‌طور‌کلی فضاهایی که دارای تهویه هوا مناسبی نیستند پیشنهاد نمی‌کنم.

البته در سالیان اخیر در جهت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و بهداشتی اتیلن مورد استفاده در ساختار وینیل که از فرآورده های نفتی به دست می‌آمد با اتیلن به دست آمده از نیشکر و آب جایگزین شده و این نگرانی را برطرف کرده است اما این شامل تمام تولیدات کاغذ دیواری نیست و تنها برخی تولیدکنندگان اروپایی از این نوع وینیل استفاده می‌کنند.

کاغذ دیواری بافته‌نشده (Non-Woven Wallpaper)

کاغذ دیواری نانوون بهترین نوع کاغذ دیواری است که به علت ویژگی‌های مثبت زیادی که دارد هر روز استقبال از آن بیشتر می‌شود. مقاومت و استحکام بالا، سبُک، دوست‌دار طبیعت، قابلیت شستشو مناسب، نصب آسان و کندن راحت، دوام خوب و عایق حرارت و صوت از مشخصات مهم این نوع کاغذ دیواری هستند.

نمونه کاغذ‌دیواری‌های نانوون را ببینید

کاغذ دیواری‌های غیر‌بافته از الیاف‌های طبیعی و مصنوعی دوست‌دار محیط‌زیست تولید می‌شوند. تنفس دیوارها با توجه به جنس کاغذ دیواری نانوون امکان‌پذیر است. گردش هوا از رشد کپک در زیر این نوع کاغذ دیواری جلوگیری می کند.

کاغذ دیواری نانوون بافته نشده

کاغذ دیواری پارچه‌ای (Textile)

کاغذ دیواری پارچه‌ای یک محصول با کیفیتی عالی برای استفاده در فضاهای مجلل و شیک  است. ابریشم، کتان و پنبه پرکاربردترین موادی هستند که در این نوع کاغذ دیواری استفاده می‌شود. پشت کاغذ دیواری پارچه‌ای بوسیله یک لایه از جنس کاغذ یا اکریلیک برای پایداری بیشتر و همچنین جلوگیری از نفوذ چسب به سطح آن پوشانده می‌شود.

نمونه‌های کاغذ‌ دیواری پارچه‌ای را اینجا ببینید

با توجه به جنس و کیفیت بالا شاید از دیگر انواع کاغذ دیواری گران‌تر باشد اما در مقابل جلوه خاصی که به دیوارها می‌بخشد در سالیان اخیر بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته‌اند و در قسمت‌هایی مانند پذیرایی، اتاق خواب اصلی و یا لابی هتل‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاغذ دیواری پارچه ای

کاغذ دیواری پارچه‌ای دارای قابلیت شستشوی متوسط و در برابر اجسام نوک تیز حساس‌ است.

همیشه توصیه می‌کنم برای انتخاب و خرید کاغذ دیواری ویژگی‌های مهم و جزئیات را بشناسید. شناخت انواع جنس کاغذ دیواری به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به نیازهایتان گزینه درست و ارزشمند را انتخاب نمایید.

 

 

منتشر شده در 20بهمن 1399، به روزرسانی شده در 20تیر 1400

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.