اخبار و مقالات

  • 1137
  • 1399/09/27
  • 1025
درباره پارکت و لمینت بیشتر بدانید و جزئیات آنها را بشناسید

راهنمای پارکت و لمینت

درباره پارکت و لمینت بیشتر بدانید و جزئیات آنها را بشناسید

پارکت چیست؟ لمینت چیست؟ آیا با یکدیگر تفاوت دارند؟ چه مشخصاتی دارند؟ لمینت استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟ و سوالاتی دیگر که بسیار شنیده‌ام و در مورد آنها توضیح داده‌ام. توضیح خواستن در مورد محصولات دکوراسیون داخلی مانند پارکت حق شما به عنوان مصرف‌کننده است و عرضه‌کننده باید توضیحات کامل و شفاف ارائه دهد. فکر می‌کنم اگر دانسته‌های ما درباره هر محصول کافی باشند و جزئیات بیشتری از آنها بدانیم انتخاب‌های ما دقیق‌تر، نگهداری از محصول بهتر و رضایت ما در استفاده از آن بیشتر خواهد بود.

خیلی کوتاه تاریخچه پارکت را مرور می‌کنم و بعد از آن موضوعات مهم در مورد پارکت و لمینت را توضیح خواهم داد.

همانطور که می‌دانید چوب از دیرباز در خانه‌ها به عنوان یک عنصر اصلی به شکل‌های گوناگون مورد استفاده بوده است. اما استفاده از آن در کف خانه‌ها به قرن شانزدهم میلادی باز می‌گردد. زمانی‌که اشراف ثروتمند از تکه‌های چوب طبیعی با اشکال هندسی متفاوت در کف منازل خود استفاده ‌می‌کردند.

در دهه 1960 و 1970 در آمریکا کارخانه‌ها و تولید‌کنندگان شروع به تولید کفپوش‌های چند لایه و به اصطلاح پارکت‌های مهندسی شده (Engineered Parquet) کردند. از آن زمان استفاده از پارکت عمومیت بیشتری پیدا کرد و این پایانی بر سلطنت فرش‌ها بود که برای مدت زمان طولانی خودنمایی می‌کردند. در همین سال‌ها بود که لمینت توسط یک کمپانی سوئدی اختراع شد و با نام تجاری Pergo در سرتاسر اروپا در دسترس قرار گرفت. این تحول باعث نفوذ روزافزون این محصول در طراحی داخلی شد.  

پارکت چیست

براساس یک استاندارد تعریف شده، کفپوش‌ها در صورتی پارکت نامیده می‌شوند که لایه روی آنها از چوب طبیعی با حداقل ضخامت 2.5 میلی‌متر باشد.

پارکت‌های چوبی به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که فرآیند تولید هر کدام متفاوت است.

  1. پارکت چوبی خالص (Solid Wood Flooring)

کفپوش‌های چوبی خالص از چوب درختان مانند افرا، بلوط و گردو ساخته می‌شوند. هر تایل این پارکت بسیار بلند و طول آن حدود 2 متر است. بین 18 تا 20 میلی‌متر ضخامت دارند و شیار و زبانه بر روی آنها ایجاد می‌شود. طول عمر آن بین 30 تا 100 سال است.

 پارکت چوبی خالص را می‌توان بارها سمباده زد و صیقل داد تا جلوه اولیه خود را بازیابد و این مزیت اصلی این پارکت به شمار می‌آید.

پارکت چوبی خالص و پارکت مهندسی شده

  1. پارکت چند لایه یا مهندسی شده (Engineered wood flooring)

پارکت‌های مهندسی شده دو یا سه لایه دارند که لایه رویی آن از چوب طبیعی و لایه زیرین آن از محصولات چوبی مانند تخته فیبر با چگالی بالا تشکیل شده‌ است. پارکت‌های مهندسی شده در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. سطح آنها بسیار شبیه به پارکت چوبی خالص است اما به علت لایه چوبی نازک فقط یک یا دو بار می‌توان آنها را سمباده زد و صیقل داد. این پارکت از پارکت چوبی خالص ارزان‌تر و طول عمر کمتری (طول عمر پارکت مهندسی شده بین 20 تا 35 سال است) دارد. طرح و رنگ پارکت مهندسی شده نسبت به پارکت های چوبی خالص محدودتر هستند.

لمینت چیست

نوع دیگر از کفپوش‌ها، لمینت یا در اصطلاح پارکت لمینت است. در لمینت از چوب طبیعی استفاده نمی‌کنند و فرآورده‌های چوبی جایگزین آن می‌شوند. لمینت‌ها به‌طور کلی از چهار لایه تشکیل شده‌اند که در طی یک فرآیند به یکدیگر فشرده می‌شوند و محصول نهایی را شکل می‌دهند.

چهار لایه استاندارد لمینت

  • لایه اول لمینت (Overlay): لایه اول برای جلوگیری از سایش، نفوذ رطوبت به دیگر لایه‌ها، ضربه و خش مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود این لایه بسیار اهمیت دارد. برای این لایه یک استاندارد تردد به‌نام AC (Abrasion Class) تعریف می‌شود. این استاندارد از AC1  برای استفاده در فضاهای مسکونی کم تردد تا AC5 برای فضا‌های تجاری پر تردد تقسیم بندی می‌شود.
  • لایه دوم لمینت (Decorative Paper): لایه دوم یک تصویر از چوب طبیعی است که با طرح‌ها و گره‌های مختلف طرح و رنگ لمینت را مشخص می‌کند.
  • لایه سوم لمینت (Core Layer): لایه سوم HDF (High-Density Fiberboard) است. HDF در واقع همان تخته فیبر با چگالی بالا است که پایداری و مقاومت لمینت در برابر فشار را تضمین می‌کند. کلیک لمینت در این هسته ایجاد یا به آن متصل می‌شود. برخی از تولیدکنندگان دارای تکنولوژی کلیک منحصربه‌فرد خود هستند و از آن در تولید لمینت استفاده می‌کنند. اما به طور کلی دو نوع سیستم کلیک وجود دارد:
  1. سیستم کلیک زبانه و شیار: پرکابردترین تکنولوژی کلیک است که فاق و زبانه درون یکدیگر قرار می‌گیرند و اتصال لمینت را برای مدت زمانی طولانی حفظ می‌کنند.
  2. سیستم کلیک مکانیکی: این کلیک‌ها آلومینیومی هستند و در لایه زیرین لمینت تعبیه می‌شوند.
  • لایه چهارم لمینت (Back Layer): لایه زیرین که مقاوم در برابر آب است از خم شدگی جلوگیری می‌کند و باعث پایداری بیشتر و همچنین باعث ثبات در ابعاد لمینت می‌شود.

 

کلاس تردد ac در لمینت

 

در سال‌های اخیر لمینت با توجه به قیمت ارزان، کیفیت عالی و طول عمر مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به عنوان یک محصول اقتصادی عرضه می‌شود.

مقاله مرتبط: پارکت هیلو و 7 ویژگی مهم آن

انتخاب هر کدام از انواع پارکت بستگی به نوع استفاده، میزان هزینه و البته سلیقه شما دارد. قیمت پارکت‌های چوبی خالص گران‌تر از پارکت‌های مهندسی شده و لمینت است. یکی از دلایل تولید پارکت‌های مهندسی شده و لمینت‌ها کاهش هزینه خرید است تا همگان امکان استفاده از این محصول را داشته باشند.

پارکت و لمینت

برندهای مختلف پارکت و لمینت در بازار ایران موجود هستند که هر کدام کیفیت متفاوتی دارند. حتما پیش از خرید درباره کیفیت، مواد اولیه استفاده شده و استانداردهای آنها اطمینان حاصل نمایید.

نظرات و سوالات خود را در اینجا با من و دیگران به اشتراک بگذارید. با کمال میل پاسخگو شما خواهم بود.

 

منتشر شده در 27آذر 1399، به روزرسانی شده در 26تیر 1400

 

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.